Hur känner ni? En möjlighet att diskutera!!!

Var inne på ena dunderfisens blogg för ett tag sedan och läste en kommentar från en av hennes vänner.
Kommentaren sa något om att saker och ting i Sverige är väldigt offentligt, svårt att hålla det privat.

En fin diskussionstråd om ni frågar mig?
Hur känner ni? Tycker ni att det är för lätt att få fram information om privatpersonerna i detta land?
Är det fel att ha övervakningskameror i t.ex omklädningsrummen etc. ?
Känner ni att era privatliv är hotade, att fel människor tar reda på saker som ni önskar vore sekretessbelagt?

Jag har som vanligt åsikter och detta är vad jag tycker. Ponera att det är endast mina åsikter och att ni mer än gärna får tycka vad ni vill. Denna diskussion är inte till för att skapa osämja utan mer för att bolla våra tankar med varandra!

Jag är FÖR övervakningskameror på de flesta ställen, det enda ställe jag är emot det är i mitt sovrum och på offentliga toaletter.... Ja och min toalett såklart.
Däremot har jag för egen del inget emot övervakningskameror utanför toaletter och i t.ex omklädningsrum.
Jag är trött på alla småligister som saboterar inne på toaletterna och tror därför att det vore lättare att sätta dit dem om man hade kamera utanför och sedan ett städschema för personalen så att man kan minska tidsintervallerna ytterligare för att sätta dit dem.
Jag har heller ingenting emot att de skulle ha övervakningskameror inne i omklädningsrummen då det förmodligen skulle minska snatteriet ytterligare.
Sen självklart är det inte så roligt om okända människor kan se när jag provar en BH och står där med tuttarna i vädret, men jag hoppas innerligt att det även blir skärpta kontroller av de anställda så att inte vem som helst ser detta.
Hade jag suttit och kollat övervakningskameran så hade jag inte brytt mig det minsta om vilka som står där och hur de ser ut, jag känner ju inte ens människorna, hur intressant är det då?
Jag är av åsikten att det finns en del pervon ute i världen, men flertalet har väl ändå de flesta hästarna hemma och kollar väl då bara efter snattare och inte tuttar?? Man sköter väl sitt jobb först och främst?
Denna diskussion har jag hört mycket om, många som ser det som kränkande och tänkte därför att vi kunde ventilera oss lite här.
Sen har vi kreditupplysningarna som vem som helst kan göra, bara de är villiga att betala för det?
Sitter man med betalningsanmärkningar så kanske man inte vill att vem som helst ska få reda på det....
Fast jag bryr mig inte om detta heller, att ta reda på de upplysningarna är som sagt inte gratis så då gör man väl inte det bara för skojs skull?? Eller? Vad tror ni?
Jag har inget att dölja och om folk vill betala för det istället för att fråga rakt ut så är de mer än välkomna att göra det.
Däremot kan jag nog tycka att DEN tjänsten är mer upprörande än övervakningskamerorna då jag inte kan se att den tjänar något bra syfte. Vad har man för nyttta av det?

Vad tycker ni om möjligheten att avlyssna telefonsamtal? är det okej om det innebär att man kan få fast tjuvar, mördare, terrorister m.m.?
Det tycker jag för jag tror inte att de är ett dugg intresserad av om jag har telefonsex  eller pratar bekymmer med folk på en annan tråd. Sen är det väl mest tal om att det är vissa ord som ska skapa reaktion och därmed avlyssning?

Kom igen, diskutera med mig, tycker ni att det är kränkande gentemot den personliga integriteten att göra på dessa sätt för att minska kriminaliteten?
För min del är jag trött på att läsa tidningar, lyssna på nyheter m.m. eftersom det bara är elände överallt så om detta kan få eländet att minska så är de välkomna att ta till ytterligare åtgärder. Jag är trött på all kriminalitet och alla människor som ständigt kommer undan från skiten de sysslar med.
Dock är jag mest orolig för att polisstyrkan är för svag/liten för att verkligen kunna ta tag i det innan det har gått för långt. Jag tror inte de har tillräckliga resurser för att kunna åka och ta alla snattare och sabotörer. Skulle det visa sig att de inte har dessa resurser så är det onödigt att ha alla övervakningskameror. Onödiga pengar helt enkelt om inga ytterligare åtgärder görs...

Tack för mig!

Kommentarer
Postat av: Anders

Hallå där Josse!

Jag måste säga att jag håller med dej till 100% den enda som kan ha nått vettigt skäl emot övervakningskameror etc. är väll dom som vandaliserar och snor saker? Samma sak med telefonavlyssning varför inte så hemliga saker kan man väll ändå inte diskutera på telefonen haha. Kreditupplysning visst är någon så intresserad av min ekonomi så dom betalar för att få veta tja dom kunde ju ha frågat mej istället så skulle jag berätta.. Ha det!

2009-06-30 @ 22:15:39
Postat av: Sofi

Sv: Hehe. Nä försenad till jobb, då lär jag inte ta mig tiden att blogga.

Nu hade jag ingen bokad tid, annars hade jag passat den. Ombesiktning utan tidsbokning, vettu.



Mm, kan fortfarande bli lite irriterad när jag inte har ätit, men då var det nog rätt så mycket pubertet iblandat! Stackars mamma och pappa. 4 flickor med pubertet.. Usch.



Nä, att få grejer efter utbrott har väl inte varit vår familjs grej direkt, tror att du tänker på den gången jag behövde kläder till skolavslutningen. Minns att jag var skitarg för att inget passade. Var för tjock. Minns att det inte fanns några storlekar alls som passade, men när man kollar på bilder från den tiden var jag smal som fan. Fy.

2009-07-01 @ 18:40:06
URL: http://ampernos.blogg.se/
Postat av: emely

Vet inte om jag är så glad i det här att storebror ska se mig överallt, men de har redan ganska bra koll på en. Framtiden kanske är som den där filmen då sylvester stalone väcks upp och man får böter för allt, även svärord :-)



P.s Vart tog recepet på morotsbröd vägen? :-D

2009-07-10 @ 17:37:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test