Edvin...

...detta blir ett inlägg om Edvin. Jag har vänner och familj på långdistans och min blogg är enda chansen för dem att se Edvin och hans utveckling.

Vet inte riktigt vad jag har skrivit om honom hittills så jag berättar lite allmänt.

Vi var på babymassage i torsdags och då vägde och mätte vi honom. Egentligen skulle nästa vägning och mätning vara vid 3 månader men han hade inte gått upp vad han skulle sist så de ville inte vänta en hel månad.
Men nu när vi var där hade han växt två centimeter, tack och lov eftersom han stått stilla på 59 cm i tre veckor innan. Men nu var han 61 cm och låg lite över kurvan på längden.
BVC-tanten trodde att han avtog lite i växten för att han sköt iväg 5 cm de två första veckorna. Men hans längd var inget orosmoment utan vikten. Inte att han väger för lite, för han gick upp rejält i vikt till en början men sen dalade viktuppgången.
Från att ha gått upp mellan 320-420 i veckan gick det hastigt ner till 160 (vilket är godkänt) och sedan 110 gram (icke godkänt) och därför ville de  ha in honom efter två veckor igen.
Denna gång hade han gått upp 350 gram vilket ger oss ett snitt på 175 gram i veckan = GODKÄNT!
Mini för vad som ska vara godkänt är 150 gram i veckan så det klarade han denna gång.
Vi har bytt ersättning till honom för han kräker väldigt mycket, vilket förmodligen är anledningen till hans dalande viktuppgång. Kräkningarna blev bara värre och värre, vi pratar minst tre kaskadkräkningar i timmen, hela dagarna, till slut och mellan kaskaderna rann det ut lite mest hela tiden.
Jag är helt övertygad att om vi inte bytt ersättning så hade det visat ett minus eller en 0:a på vågen i torsdags men kräkningarna har blivit mycket bättre sedan vi bytte ersättning.
Bättre, men mer illaluktande! Nu kräker han bara mycket och jag reagerar inte över det längre eftersom jag ser förbättringen. Andra tycker nog att han kräker mycket fortfarande, vilket han iofs gör, men det är INGENTING mot innan.

Resultatet i torsdags blev alltså följande:

Längd: 61 cm
Vikt: 5970 gram
Huvudomfång: 40,5 cm

I övrigt har han varit väldigt gnällig de senaste dagarna, eller kanske inte gnällig utan rosenrasande så nu har nog min tinnitus blivit ännu värre =) Han har skrikit väldigt mycket och tuggat och dreglat så vet inte om han har haft ont i halsen men tycker då att han borde blivit snuvig nu?
Nåväl, han var mycket bättre igår och vi var i växjö för att handla på oss en massa ersättning och passade då på att hälsa på Frida lite medan hon jobbade. Edvin pep knappt en gång utan sov mest hela tiden (!), han var klart trött efter att ha skrikit i flera dagar.

Annars har det varit mest elände en vecka bakåt i tiden med det ena dålig beskedet efter det andra och en kropp som värker mer än någonsin. Trots detta tycker jag att humöret har lyckats hålla sig på topp, jag tror det är Edvin som ger mig energin att orka. Jag suger åt mig vartenda leende han fyrar av och känner hur glad och energisk jag blir då.

Nej, nu tycker jag vi avrundar detta inlägg med lite bilder innan jag fyller hela framsidan med ett enda inlägg.
Hoppas ni lyckades ta er igenom hela inlägget utan att somna!



Våra bebisar! Zilly-Chili vaktar minstingen i familjen



Filosofen i babygymmet



Bra terapi mot eventuell spökfobi: Spöket Laban babygm!



Visst ser jag ut att vara snäll, from och nöjd med tillvaron??



Ha! Det kunde du ju få tro! En vanlig syn de senaste dagarna!



Vår son ostbågen. Sitter för första gången själv i soffan. Nu är han dock stadigare än så här =)


Kommentarer
Postat av: Sandy

Sötnöten :) tur att inte vi går upp i vikt lika fort som han..

förresten fick du ingen bild på när han gick en sväng i köket i fredags ;) puss

2011-10-16 @ 17:30:48
Postat av: Mamma

Mormos gullunge. Jag tror att när han skriker beror det på att han läntar till mormor

2011-10-16 @ 18:04:34
Postat av: lonnan

Är ju tänderna!! ;-)

2011-10-16 @ 21:00:00
Postat av: Emely

Ja det måste vara tänderna :) det har Elliot fortfarande problem med vet du ;)

Du är sååå söt Edvin att jag blir aldeles varm i hjärtat! Å när du blir stor får du tacka din mamma för ditt nya smeknamn: ostbågen :)

2011-10-17 @ 09:32:24
Postat av: Sofi

Vilken fin pojk ni har gjort! Och tur att han blev "godkänd"!

2011-10-17 @ 20:33:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test