Planering planering...

... det mest tidskrävande i denna viktnedgång är all planering.
Jag var jätteduktig på att planera den första 1,5 månaden. Sen kom jag av mig lite, något som även börjar märkas på resultaten.
Anledningen till att planeringen har sviktat lite är för att jag har haft en hel del bollar i luften sistone, och planering tar tid! Den tar mer tid än att laga den nyttigare maten, att ta träningspasset i källaren osv.
Men den är viktig!
Den ska inte underskattas!

Därför har jag sett över min situation lite idag. Vad gör jag bra, vad ska jag ändra, hur ser min situation ut idag jämfört med när jag började. Behöver jag göra lite ändringar utifrån det?

Jag är nöjd med min träning, den biten sköter jag bra även om jag vill ha lite förändringar med vikter m.m.
Men det är en pengafråga och inte ett intressedilemma.
Med min träning så borde jag däremot gå ner mer i vikt, eller förlora mer i omfång.
Eftersom jag mestadels kör styrketräning ihop med kondition (cirkelträning) så kan jag inte räkna med att rasa i vikt på vågen.
Så något gör jag fel...
Innan jag kommer till det så ska jag ta upp mina förändringar.
Eftersom vågen inte pekar lika mycket ner som jag hoppats så måste jag börja mäta mig.
Jag har hittills bara mätt midjan och sist jag mätte mig så hade jag förlorat 20 cm i midjan. På måndag är det dags för nästa mätning.
Däremot så borde jag ha mätt mage, rumpa, lår och bröst också. Därför kommer jag att göra även detta på måndag, sen fortsätta med det varannan vecka när jag väger mig.
Jag kommer att göra likadant där som med vikten, inte skriva ut några exakta siffror utan bara ta upp förändringen i cm. Därför kommer jag inte skriva vad det visade på måndag, bara midja och våg.

Ett tag var jag inne på att byta dag att väga mig på, för på måndagar hänger hela helgens synder fortfarande kvar och är inte borta förrän tis-ons.
Sen kom jag på att det var helt fel strategi. Jag har vägt mig på måndagar hela tiden och kommer att fortsätta med det.
Jag måste istället klämma åt punkten om varför måndagar alltid visar mer. Helgen.
Helgen förstör för mig, eller jag förstör för mig på helgen. Visst, det har varit mycket kalas, påsk m.m. på sistone, men så kommer det att fortsätta vara genom hela livet.
Jag måste hitta en balans.
Så länge jag vill gå NER i vikt så måste jag vara hårdare.
Men jag har även andra synder på helgen. Maten... jag MÅSTE lära mig att det är ok att äta onyttigt, men inte så MYCKET! Jag MÅSTE få bättre sjävbehärskning där. Men det kommer jag att klara mig, för det är ett sånt klart fel, så enkelt att trycka på.
Men sen har vi det andra...
Öl. Vin. Alkohol.
DÄR sitter en stor tjuv! Den måste jag klämma åt!
Jag saknade inte det under graviditeten, jag saknade inte det under min modifastkur. Snarare tvärtom, jag tyckte det var skönt.
Men så fort man FÅR dricka igen, så vill man det... Jag vill ta en öl ihop med Oskar på fredagen, ett par öl på lördagen.
Självklart får jag göra det, jag ska inte bli nykterist. Men jag behöver inte göra det både fredag, lördag vartenda vecka!
Ta denna helgen som exempel. Jag vet att vi ska till Malmö imorgon och att det kommer inmundigas en del alkohol.
Ingen mening att träna på söndag med andra ord, alkoholen stoppar förbränningen.
Men då är det desto viktigare att jag tränar idag och INTE dricker idag.
Så därför ska jag inte göra det. Svårare än så var det inte. Jag har inga problem med att inte dricka, jag skulle bara sätta fingret på problemet. Nu har jag gjort det så nu ändrar vi där... mindre alkohol!

Mer vardagsmotion? Nej, knappast... som småbarnsförälder får man gott om vardagsmotion, sitter inte mycket i soffan numera =)
Mer vatten! Jag ska dricka mer vatten!

Små, enkla förändringar som jag tror kommer att göra stor skillnad.
Vi börjar där, så får vi se vad som händer!
Uppföljning om en månad! 14 maj!

Ha nu en underbar fredag alla där ute, för det ska jag ha!

Kommentarer
Postat av: Emely

Summa kardemumma så tror jag du har sammanfattat de flestas problem här.....



Att äta onyttigt men lite är så svårt....där sviker min självdisciplin mig rejält.



Bra att du fått ner detta så du kan jobba vidare....jag tror också att din planering av maten har ändrats en del och du äter mer vanlig mat nu.

2012-04-14 @ 11:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test