En vecka med Modifast ren kur...

Nu har det gått en vecka och det var dags att väga sig.
Vågen visar på -4,5 kg
Jag är jättenöjd med detta resultat, fast väl medveten om att det inte kommer att fortsätta i denna takt.
De två första dagarna gick jag ner 2,9 kg så de senaste dagarna har det minskat.
Detta är bra för en viktnedgång på 4,5kg/ vecka är självklart inte bra för kroppen i längden.
Men det är 4,5 kg av 20 som är borta, vilket ger mig den kickstart som jag hade hoppats på.

Nu är det bara en vecka kvar tills jag får börja äta ett mål om dagen och jag LÄNGTAR! Även om denna första vecka mestadels kommer att bestå av smoothies, så är det ändå mer naturliga smaker, riktig föda.

Vi var på Citygross i Karlshamn igår och handlade lite. En kokbok av Fredrik Paulun inhandlades och massa massa fisk och kyckling! Kycklinglår, kycklingklubbor, kycklingfilé, torskfile och panginusfilé (vet inte om jag stavade rätt där). Bra att fylla upp med lite sånt inför mitt introducerande av fast föda!
Till nästa vecka ska det inhandlas selleri, spenat, keso, frukt, kesella, yoghurt, frysta bär m.m.
Vi har även funderingar på att köpa en låda med Highland Cattle från en närliggande gård i Eneryda. Visserligen dyrt kött, men också ett nyttigare alternativ att ha hemma inför middagsbjudningar m.m.

Visste ni förresten att rotfrukter har relativt högt GI? Självklart visste ni det, det vet nog de flesta i detta GI- och LCHF-samhälle. Men GI-värdet höjs när rotfrukterna kokas, så de är bättre råa, men sänks faktiskt om man rostar dem i ugnen.
Så rostade rotfrukter kommer jag att tillåta mig själv att äta. Tänker inte skippa kolhydrater. Kolhydraterna kommer att behövas eftersom jag kommer att träna.
Då är kolhydraterna viktiga för kroppen, för att kunna återhämta sig.
Jag läste på Olgas blogg att man ska äta snabba kolhydrater inom 30 min efter ett träningspass.
Kommer inte ihåg varför, men ska undersöka detta närmare...

Funderar lite på handmetoden. Tänkte att det kanske kunde vara ett bra sätt att måtta upp mängden mat?
Se om det fungerar.
Handmetoden är en förfinad vasriant av tallriksmodellen som  hjälper en att måtta upp måltiderna.
Varje dag ska man äta 4 knytnävarprotein och 12 knytnävar kolhydrater. Dock inte från ris, pasta och potatis och max 4 av dessa får vara från bär eftersom de innehåller mycket socker.
Vad tror ni om detta?
Nägot att kolla vidare på kanske?

Kommentarer
Postat av: Emely

Spännande....sån här låga har du nog inte haft sen vi höll på med detta ihop och det fungerade ju bra...

2012-01-23 @ 13:45:20
Postat av: lonnan

Starkt jobbat!!! Skönt att du har sån motivation med! Fan va bra du är!!!!

2012-01-23 @ 21:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test