Kärlek...

... är det bästa ordet att beskriva känslan jag kände när jag provade min första gröna smoothie!
Den var verkligen apgod!
Man kände ingen spenatsmak utan den var söt och alldeles perfekt!
Nej, jag överdriver inte, den var verkligen god. Gillar du smoothie, så gillar du detta!
Smakar inte nyttigt alls =)

Till ett stort glas tog jag:

* En näve bladspenat
* Ett päron, skuret i småbitar (med skal)
* En halv persika (finns frusna skurna i halvor)
* Saften från en pressad apelsin
* Lite vatten

MIXA! Var försiktig med vattnet, häll på mer efter hand. Jag tog kanske 1 dl vatten, och då blev konsistensen perfekt för mig.


Ett sugrör med för att få lite extra mysfaktor på frukosten

Till detta tog jag en skiva rågbröd med en skiva kycklingfilé på. Mosade en avokado och tog halva på mackan.
Tyvärr går det ju inte förvara den andra halvan till imorgon, så därför ska jag prova ge Edvin den andra, se om han tycker om det.

Vad är det som är så bra med gröna smoothies då, eftersom jag var tvungen att prova, trots att det inte lät så gott?
Här kommer de punkter som jag tycker är viktigast:
De är näringsrika (använd 60% frukt och 40% bladgrönt)

Eftersom man mixar väl så slår man sönder de flesta cellerna, vilket gör det lättare för kroppen att hämta upp de viktiga näringsämnena än om du tar spenat eller annat bladgrönt i salladen

De innehåller fiber som är viktigt för vårt utrensningssystem

Genom dessa smoothies reducerar du ditt intag av salter och olja rejält

I en 5-,75 dl grön smoothie får du i dig allt bladgrönt du behöver på en dag

Du kan göra en större laddning och förvara i kylen upp till tre dagar. Om du inte orkar stå och göra smoothies varje morgon... så kan du ligga fem minuter längre i sängen istället.

Vad blev kaloriintaget för denna frukost då?

Smoothie: ca 71 kcal
Spenat ca 3,6 kcal (uppskattar att jag använde ca 20 g)
Päron  ca 54 kcal
Persika ca 8,6 kcal
Pressad apelsin ca 4,8 kcal (uppskattade det till ca 10 g)

Rågmacka: 122,6
Bröd 19,6 kcal
Kycklingfilé 11 kcal
Avokado 92 kcal

Totalt för frukosten blev alltså 193,6 kcal och det är verkligen inte högt!
Som ni ser så ökade avokadon kaloriintaget rejält, men det är så nyttiga fetter i den att det inte är värt att missa. Och en frukost på knappt 200 kcal är definitivt ingen onyttig frukost!
Kan ju tillägga att en påse modifast ligger på 200-210 kcal!

Någon som blev sugen på att prova? Det borde ni göra!


Kommentarer
Postat av: Nina Johansson

Jo nu när jag tar på mig kläder och jeans så är de för stor så kör bara på leggins tills slim jeansen kommer på haha. Orkar inte köpa några mellan ting. 7 kg till ska jag ner så jag når min mål vikt :). Då jag la på mig 10 kg innan jag vart gravid, så var jag inte i min trivsel vikt så mamma kilona är borta nu, men ska ner till trivsel som sagt :). Kul att du sitta förbi och slängde in en kommentar :) föresten. Skulle införskaffa en mixer så jag kunde fixa mig en grön drink jag med. Låter gott.

2012-02-01 @ 00:10:11
URL: http://ninakarolina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test