Modifast...

... har fått önskemål om att uppdatera hur det går med modifasten, så tänkte ge er en uppdatering.

Jag började med modifast i måndags och har beställt hem följande smaker:

Chokladdryck
Vaniljdryck
Jordgubbsdryck
Potatis- och purjolökssoppa
Sparrissoppa
Chokladpudding
Vaniljpudding

Jag har inte provat vaniljpuddingen, provade dock chokladpuddingen igår och den var super.
Potatissoppan är också god, men sparrissoppan..... fyyy vad äcklig!
Men skönt att få i sig något varmt emellanåt så det är värt det.
Puddingen är med suverän att ha, för att få lite motstånd i munnen ibland och inte bara rinnande saker.
Är man däremot en människa som älskar sötsaker, såsom kakor och chokladpudding i vanliga fall så kan det vara dumt att köpa dessa, det är ju trots allt meningen att man ska bryta sina vanor också och chokladpuddingen påminde väldigt mycket om vanlig chokladpudding...
Utöver dessa smaker finns även kaffesmak, hallon och banan. Kaffe och hallon gillade jag inte förra gången och banan tycker jag aldrig om, så detta beställde jag aldrig.

Jag äter fyra påsar per dag och får därför i mig ca 850 kalorier om dagen, detta är väldigt lite kalorier vill jag dock påpeka så självklart märks det på kroppen i början!

Måndagen gick bra, tills kvällen kom... då blev jag yr och mådde illa, men inte värre än att det var hanterbart.
Tisdagen bestod av väldigt mycket huvudvärk och jag var ganska orkeslös, men även denna dag hanterbart.
Igår (onsdag) funkade det alldeles galant och jag mådde bra hela dagen! Trött till en början, men efter min promenad så piggnade jag till och fick t o m lite gjort hemma.
Idag är det inga problem alls, hungerskänslorna finns inte hela tiden utan jag håller mig i ca fyra timmar på en påse.
Vad som däremot är väääldigt viktigt så är det vatten! MINST 2,5 l om dagen! Men det är inga problem eftersom man aldrig äter... då blir det automatiskt att man dricker, för att fylla ut liksom. Du märker direkt om du druckit för lite vatten, huvudvärken kommer som ett brev på posten då.
Kaffe får man dricka hur man vill, det innehåller inga kalorier! Annars hade jag ALDRIG påbörjat detta. Att utesluta kaffet är inget alternativ =)

Så värsta dagen var tisdagen, då var jag hungrig hela dagen, men en dag ska man väl ändå kunna vara så envis att man håller ut? Klarar man inte en dag så vill man inte och då kan man lika gärna lägga ner.

Modifast har flera olika smaker och sorter, jag går på LCD (Low Calorie Diet), som är de med minst kalorier.
Går man detta 6-veckorsprogram som jag gör så är det LCD de tre första tre veckorna som gäller, sen kan man tillföra de vanliga måltidsersättningarna och då finns bl a chokladbarer att ta till. Men det kommer inte jag göra. Har jag klarat mig så långt på flytande så kan jag fortsätta tre veckor till, eftersom jag ändå dessa tre sista veckor får äta vanlig mat två ggr per dag. Så då behöver jag minsann ingen chokladbar.

Så hittills har detta fungerat bra, trots att man är hemma med en liten (som varit allt annat än go och glad hela dagarna sista dagarna), det handlar mycket om inställning.
Vill jag göra denna kur till ett problem, då är det inga problem. Men det är självvalt och därför kommer man ingenstans med gnäll.

Utöver detta så kör jag lite träning, men nu när jag bara kör med modifast så sätter jag ingen press på mig med träningen utan jag lyssnar på min kropp. Mår jag dåligt under träningen så STOPP!
Jag kör rygg- och magövningar två ggr per dag, för att få ihop magmusklerna och för att äntligen kunna bära gossen utan att känna knivar i ryggen.
Magövningarna tar ingen tid som man inte har.
3 minuter på morgonen och 3 minuter på kvällen... det har man!
Magövningen är den "enkla" plankan. Till en början på knäna i 3 X 1 minut, både morgon och kväll.
Detta stärker bålen och är bra för alla, även de som inte har delade magmuskler.
När man klarar göra dessa tre minuter på knäna så går man vidare att göra det på tårna.
(det är alltså ok att inte klara en minut åt gången, håll ut så länge du kan)
Sen går du vidare till att göra det med fötterna på en stol och sedan en pilatesboll.
Finns en massa olika statiska övningar och Olga Rönnberg skriver mycket om det i sin blogg! LÄS!
Jag går ut och går en timme dagligen med barnvagnen. Detta bränner inte så mycket kalorier eftersom man inte rör armarna, men det är lite och bra för Edvin med.
Sen kör jag lite varierat med boxning, orbitrek, benövningar, hantlar på kvällarna.
Ingen tid om hur länge uppsatt utan jag går på känsla nu till en början. Får ju trots allt inte i mig så mycket kalorier så då får jag ju inte förbränna för mycket, med risk att det bränner muskler istället.

Detta blev ett långt inlägg, men när jag väl började skriva så bara flöt det på och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta. Har fått smak på detta nu och ska göra mitt yttersta för att få in ett sundare tänk i min levnadsstil.
Jag vill ju trots allt vara med i Edvins liv så länge som möjligt och orka njuta av det samtidigt!

Kommentarer
Postat av: mamma

Du är så duktig. Kämpa på, önskar att jag hade samma kämparglöd i mej

2012-01-20 @ 07:14:00
Postat av: Emely

Jag ska stötta dig så gott jag bara kan! Du är duktig och snart har du gjort en vecka.



Hur gör du efter de 6 veckorna? vad är långsiktiga planen?

2012-01-20 @ 08:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test