Efterrätt...

Medans Oskar och Jens är på ovanvåningen och donar med mitt älskade badrum så har jag fullt upp med att serva dem med mat och kaffe.
Kaffe vid nio
Lunch vid tolv (stekt fläsk med potatis och löksås)
Eftermiddagskaffe vid 15,00..

Mellan detta så är det disk, disk och disk.

Idag gjorde jag lite fika till eftermiddagskaffet...
Hade mynta kvar från vårt mojitodrickande förra fredagen, och snål som jag är så vill jag inte slänga det.
Så jag använde mitt älskade verktyg Google..
Och hittade en efterrätt som t o m jag tyckte om.

Den var frisk i smaken, men konsistensen blev inte som den skulle... Så är det när man har bråttom och är otålig...

Tog tyvärr ingen bild, men det blev gratinerade hallon i lime- och myntakräm
Receptet kommer här:

Gratinerade hallon i lime- och myntakräm
4 personer

1 pkt frysta hallon (225 gram)
2 ägg
1 dl socker
1 lime (både skal och saft används)
Myntablad

Sätt ugnen på grill, 275 °C
Vispa ägg och socker till en vit, fluffig kräm (det var här jag inte gjorde det tillräckligt, blev aldrig fluffigt)
Riv skalet på limen och blanda ner i äggvispen, tillsammans med myntabladen och saften från limen.
Lägg hallonen i en ugnssäker form eller portionsskålar.
Skeda krämen över hallonen. (redan här anade jag oråd, då det inte gick att skeda utan bara hälla)
In i ugnen
Låt stå tills den fått en fin gyllenbrun färg. OBS! Detta går snabbt så börja inte på en massa annat under tiden.
Möjligen duka...
Servera!
Detta ska bli en knäckig yta med en fluffig och smakrik kräm under.
Gott! (Nej, jag tog inte mycket)
Min form fick en knäckig yta med en smakrik sörja under =) Men gott ändå!

Tyckte att jag vispade väääldigt länge, men jag är otålig också samt att jag hade stora ägg så kanske skulle haft ngn matsked socker till...

Nåväl, prova detta och återkom med vad ni tyckte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test