Besatt...

... jag är besatt av mat! Stora delar av dagen funderar jag på vad jag ska äta, vad som behöver handlas, om jag ätit något dumt m.m.
Tror däremot att det är nyttigt för mig att göra det nu i början (ser det fortfarande som början, har ju precis börjat att äta på heltid). Verkligen grunna ut flera alternativ, märka vad som fungerar och inte fungerar.
Till slut sitter det där... i den där ryggmärgen... och då behöver jag inte grunna så mycket mer.

Fast jag kommer nog alltid att tänka på mat, men kanske inte så mycket som idag... Mat är ju min stora passion i livet, trots att jag är en medelmåtta i köket. Oskar är bättre än mig i köket (det fick vi ju höra otaliga gånger på nyårsafton med), men det är jag som är den riktiga matälskaren.
Oskars matlagning med min passion så hade vi kunnat bli ypperliga kockar =) haha... Kanske Edvin fick den blandningen?
Hoppas det!
*drömmer mig bort om hur min son serverar mig delikata middagar*

Men till luncher letar jag mest efter smidiga maträtter. Det ska gå snabbt att göra och inte ge för mycket disk.
Prioriterar en kopp kaffe framför förberedelsen och disken...

Tidsbesparande matlagning blir det om man tänker mer än en dag i förväg.
I förrgår gjorde jag ju lax. Då gjorde jag iordning två filéer, varav jag sparade den ena till dagen efter.
Så igår hackade jag lite grönsaker, kokade quinoa och blandade ihop. Till detta åt jag laxen, som jag smulade sönder. En laxsallad helt enkelt, fast med laxen bredvid och inte i salladen.

När man gör sallad så brukar man alltid göra för mycket. Vilket jag ofta gör medvetet. Så idag tog jag salladen från igår och åt ihop med två stekta hamburgare och chunky salsa dip (som jag skulle bjudit på i fredags).
Utomordentligt gott och det enda som behövdes göras var att lägga upp sallad och dipp, samt steka hamburgarna med lite grillkrydda.
Dessa tre luncher har tagit mig en halvtimme sammanlagt att göra.
Det ger mig mer tid till mitt kaffe =)

Något jag däremot funderade över var hur det skulle smaka om jag tog tacokrydda istället för grillkrydda på hamburgarna. Ska köpa tacokrydda på burk och prova. Tacoälskare som jag är...


Creme de Balsamico är en dressing som inte ska underskattas på salladen!
Syrligt och gott!

Kommentarer
Postat av: Emely

Planering är nog a och o om man inte ska hamna i korvträsket. Jag har börjat köra med veckomatsedel igen där Mattias å jag ansvarar för varannan vecka. Kanske tråkigt men så jäkla smidigt å då planerar vi så det ska bli till lunch dagen efter. Det är ju så lätt att slarva när man går hemma själv.

Jag beundrar din mat, du hittar så spännande maträtter. Roligt.

2012-03-11 @ 07:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test